zaterdag 17 januari 2015

Tutorial zeep vilten


Tutorial zeep vilten

 
Afgelopen weekeind heb ik voor het eerst zeep gevilt.
Ik vind dit een heel leuk cadeautje, voor je zelf en voor een ander!
 
Waarom zeep vilten
Wol is van nature antibacterieel en beschermt de zeep. Door het wollen jasje gaat de zeep extra romig schuimen. Je kan de zeep gebruiken als een soort washandje met ingebouwde zeep. De wol geeft een scrub effect aan de huid. De huid wordt er heel zacht van.
Je gebruikt de zeel helemaal op en het blijft er leuk uitzien. Spel het na gebruik goed af, knijp de zeep goed uit en leg het op een zeepschaaltje zodat het goed kan drogen Elke keer als het zeepje wordt gebruikt en weer opdroogt krimpt het vilten jasje mee.
 
Ik vind het zo leuk dat ik het ook met de kinderen heb gedaan en er een foto serie van heb gemaakt.
Hier zie je hoe wij dat deden.

Nodig
merino/ vilt wol
Zeep, wij haddden gewone handzeep en zeepfiguurtjes
Water, warm en koud
Handdoeken
Als je aan tafel werkt wordt die nat, dek die evt. af met plastic.
 
Ik heb mijn idee via Pinterest, hier staan meerdere tutorials en ook tips voor vilten met kinderen. Sommigen doen het in een zakje en sommigen in een panty. Ik heb gekozen om het te doen zonder hulpmiddelen. Voor kinderen wel wat glibberig en moeilijker in het begin.
Tip: Zelf vilt ik ook zeep bij de kraan, gemakkelijk te wisselen met koud en warm en niet veel voorbereiding nodig. Maar samen vilten is makkelijker aan tafel! 
 
 

Pak de zeep met de wol in. Zorg dat je de wol kruislings legt, anders pakt het niet goed met vilten.
Zorg ook dat de hoeken van de zeep goed zijn ingepakt.




Zorg voor zulk warm water dat je er net met de handen in kan.
Besprenkel de wol met water, helemaal nat. Klop er voorzichtig op tot de zeep gaat schuimen. In deze fase moet je voorzichtig werken omdat anders het vilt van je zeep afglijdt.
 

Als je zeep goed nat is en schuimt begint de wol te vilten en te hechten, aai voorzichtig totdat het vaster aanvoelt, en dit kan je met steeds meer kracht doen. Tot handenwas kracht.
Dompel af en toe de zeep even onder afwisselend in koud en warm water zodat de wol 'schrikt' hiervan krimpt het.
Wrijf weer vaster tot het voelt alsof het een strak jasje om de zeep zit.
 
Ik ontdekte dat sommige stukjes vilt niet pakten, ik vermoed dat dit niet goed gekruist lag.
Ook hadden wij gaten, dit is niet later op te vullen, dat pakt niet. Ik heb wel een keer een hele zeep nog een keer omwikkeld met wol om de gaten op te vullen dat lukte wel. Het is mij nog niet helemaal helder waarom het ene beter pakt dan het andere.
 
 
 

Spoel de zeep tot slot af onder de kraan en knijp goed uit. Rol even in een handdoek om het vocht eruit te duwen.  Laat ongeveer een dag drogen.
En klaar is je gevilte zeep!

 
 
Versier naar eigen smaak, dan heb je een bijzonder cadeau!

 
Bovenstaande zeep ziet er prachtig uit, maar is niet goed gelukt, omdat deze wol erg afgeeft.
Dat is bij alle andere zeepjes gelukkig niet het geval, dus ik vermoed dat deze wol gewoon niet goed geverfd is.
 
 
Natuurlijk maak ik er meer en leg ik er ook een paar in mijn kast te koop.
Hieronder zie je hoe ik het af heb gemaakt. Met een leuk lintje en een label. 
Omdat ik de komende tijd thema cadeautjes wil maken geef ik ze een wens mee.


 
Op de hobbyavond kan je ook zeep komen vilten, ik heb de materialen in huis en help je graag!
Kijk op www.everyoneweb.com/creadinda voor meer informatie over de hobbyavonden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten